Karbon hakkında
2005 yılından beri firmalara marka oluşturma ve geliştirme, iç mekan tasarımı, iletişim tasarımı alanlarında multidisipliner danışmanlık hizmeti veren Karbon Mimarlık; Plus Kitchen, Beyaz Fırın, Emek Pastanesi, Melodi, Çikolata, Centrum Toplantı Hizmetleri, Tay Mum ve benzeri birçok firmaya danışmanlık yapıyor. Selen Selviler Özüekren, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü'nden 1999'da mezun oldu. Mezuniyetin ardından Bilgi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı bölümünde çalışmaya başladı. Bölümün sektöre yönelik profesyonel tasarım hizmeti veren ekibinde proje koordinatörü olarak çalıştı. 2000 yılında araştırma görevlisi oldu. Yüksek lisans eğitimini görsel iletişim tasarımı alanında tamamladı. 2005'ten bu yana kurucusu olduğu Karbon'da tasarım danışmanı olarak çalışmalarına devam ediyor. Akgün Özüekren, Yıldız Teknik Üniversitesi'nde Mimarlık okudu. Mezuniyetinden önce katıldığı Kovuk İnşaat'ta, Mimar Yalçın Özüekren ile 10 yıl boyunca çalıştı. Ispartakule (İstanbul), Kazablanka (Fas) ve Struga (Makedonya) konut yerleşmesi projeleri ile kentsel planlama ölçeğinden konut iç planlamasına kadar genişleyen bir perspektifte tasarım süreçlerine katkıda bulundu. Sultanahmet Cezaevi'nin Four Seasons Oteli'ne dönüştürüldüğü restorasyon projesinde çalıştı. İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü'nde yüksek lisans eğitimini tamamladı. 2007'den bu yana Karbon'da mimar ve tasarım danışmanı olarak çalışmalarını sürdürüyor.
Devam eden projeleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
Akgün Özüekren: Otoyol Geçiş Köprüsü Sergi Alanı'ndan bahbetmek isterim. İstanbul İzmir Otoyolu projesi kapsamında yapılmakta olan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü için, Gebze'de yer alan Sergi Alanı Mimari Proje ve Uygulaması işini kapsamakta olup, dünyanın 4. büyük açıklıklı asma köprüsü için küçük bir teknoloji müzesi tasarımıdır. Hacıbey Döner Lokantası: Ataşehir'de yaklaşık 7 bin metrekare kapalı ve açık alana sahip restoran için mimari proje ve uygulama işidir. Daha önce Teşvikiye'de bulunan Hacıbey Kebap için, yeni bir kurumsal kimlik çalışması yapılarak, A'dan Z'ye tasarım felsefemiz doğrultusunda masa üstü teşhir elemanlarından personel üniformalarına, bina cephe revizyonundan iç mimari tasarıma kadar her alanda toplam hizmet vermekteyiz.
Tamamladığınız projelerden bahseder misiniz?
Beyaz Fırın için; 2011 yılında Suadiye Plaj Yolu Sokak şubesi ve Çiftehavuzlar MED Amerikan Poliklinik şubesi, 2013 yılında Ataşehir şubesi, 2014 yılında Kadıköy Çarşı şubesi, 2015 yılında Akasya AVM şubesi, Plus Kitchen, Dönerci Ali Efendi Optimum şubesi ile Dönerci Ali Efendi için yeni bir konsept tasarlanması ve uygulaması, PapaBubble Kanyon şubesi, Balkaya Pastanesi Bartın merkez şubesi olarak sıralayabiliriz.
Karbon Mimarlık: "Mimar, iç mimar, grafik tasarımcı, endüstriyel tasarımcı gibi farklı, fakat bir arada çalışma disiplini olan alanlardan oluşan bir ekipten oluşuyor."
Ülkemizde mimarinin gelişimine dair izlenimleriniz nelerdir?
Son yıllarda tasarımın önce moda bir kavram olarak gündeme oturması sonrasında yavaş yavaş anlamının sorgulanmaya başlamasıyla bir gelişmeye yol açtığından bahsedebiliriz. Bu süreçte, mimarlık alanında nitelikli projelerin yanı sıra çok sayıda eklektik ve ne yaptığını bilmez örnek, görsel hafızamızda kendine yer buldu. Teknolojinin katkısı ve bulunduğumuz coğrafyanın etkisiyle, doğuştan gelen inşaat yeteneklerimizle, çok sayıda ve hızlı yapılar ortaya çıkartmaya başladık. Mimari yapıların satın alınması noktasında, özellikle konut mimarisinde, tasarımın bir katma değer olarak talep edilmeye başlaması önemli bir gelişmedir.
Ülkemiz gündeminde olan kentsel dönüşüm çalışmalarını mimari olarak nasıl değerlendiriyorsunuz?
Kentsel dönüşüme esas teşkil eden 6306 sayılı kanunun, "afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi hakkında" olduğunu hatırlayarak ve hemen devamında birinci maddede tariflenen amaç kapsamında, "afet riski altındaki alanlar ve bu alanların dışındaki yapılar" tanımı ve ikinci maddede, "ekonomik ömrünü tamamlamış olan yapı" diyerek esasında yapısal dönüşümün amacının yaşanabilir sağlıklı bir çevre oluşturmaktan çok, ekonomik değer yaratmak olduğu anlaşılabilir. Mimari bir değer ortaya koymak, sanıyorum bu dönüşümde en son hedef olacaktır.
İnşaat sektöründeki en önemli sorunlar ve kalifiye eleman durumuna dair değerlendirmelerinizi alabilir miyiz?
Yetkin ve kalifiye eleman bulabilmek, sanıyorum inşaat sektörünün en önemli sorunu olarak ortaya çıkmaktadır. Ülkenin ekonomik gelişiminin önemli bir bölümü üzerine yüklenmiş bir yapı üretimi sürecinin, katma değer üretebilmesi için; iyi tasarım, iyi mühendislik, iyi imalat endişesi taşıması gerekir. Mevcut durumda, kontrolsüz bir hız ile alabildiğine yaygın bir coğrafyada faaliyet gösterirken, mümkün olduğu kadar düşük maliyet ile süreci yönetmenin gerekliliği vazgeçilmezdir. Bu da işçilik fiyatlarına yansımakta ve kaliteli imalat için gerekli olan iş gücüne erişimi engellemektedir.
Mimarlık eğitimini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Üniversite eğitimini genel olarak ele aldığınızda temel mesleki eğitim bilginin yanı sıra, araştırma ve sorgulama ile birey akademik olarak bir noktaya gelmekte; mezuniyet sonrası iş hayatı ile pratik yaparak mesleki olarak gelişmektedir. Mimarlık fakültelerinde de diğer bölümlerde olduğu gibi nicelik arttıkça nitelik azalmaktadır. Maalesef belli başlı üniversiteler dışında eğitim almış olanlar, kendi çabalarıyla bir yere gelmemişlerse, oldukları yerde saymaktadırlar.
Ulusal ve uluslararası mimarlık yarışmalarını ve ülkemiz mimarlarının bu konudaki durumunu nasıl değerlendiriyorsunuz? Sizce ödüllerin/yarışmaların sektöre katkıları nelerdir?
Son yıllarda, mimarlarımız uluslararası yarışmalarda daha fazla boy göstermeye başlamış, bu da mimarlığımız için yurt dışından bakışı farklılaştıran bir etken olmuş, Türkiye dışında da projeler yapabilmenin önünü açmıştır. Ulusal yarışmalar ise, yurt içinde ofislerin ya da mimarların bilinirliğini sağlamakta ve iş alma kapasitelerini arttırmaktadır.
Son olarak beklentileriniz ve hedefleriniz nelerdir?
Önümüzdeki yıllarda, Karbon ekibini kontrollü olarak büyüterek multidisipliner çalışma alışkanlığı ile A'dan Z'ye giydirme hizmetini geniş kitlelere yaymayı hedefliyoruz.
Boytorun Mimarlık tarafından Arnavutköy’de tasarlanan Durusu Milltown projesi bölgenin konut, ticaret ve kamusal alan ihtiyaçlarını karşılama hedefiyle hayata geçiriliyor. Kişi başına düşen sosyal ala...
Devamını Gör...
Özer Ürger Mimarlık tarafından tasarlanan Güngören Gösteri Merkezi (GGM) ve Kent Parkı projesi, yapı ile çevresi arasında kurulan güçlü bağlar sayesinde İstanbul’un en yoğun nüfuslu bölgelerinden biri...
Devamını Gör...
Ulusal ve uluslararası ölçekte atlı spor kulüplerine imza atan Equine Design Studio, Şile’de uluslararası yarış standartlarına uygun niteliklerde özel bir binicilik merkezi tasarladı
Devamını Gör...