Bahadır Kul Architects tarafından tasarlanan Batum Stadyumu'nun tanıtımı ve imza töreni Batum'da gerçekleşti. Stadyumun tanıtımına Batum yönetiminden üst düzey bürokratlar ve Gürcistan basını katıldı. 87 dönüm arazi üzerinde tasarlanan 20 bin seyirci kapasiteli Batum Stadyumu projesi, Gürcistan Acara Özerk Cumhuriyeti Finans ve Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülüyor.
Proje, Gürcistan Acara Özerk Cumhuriyeti'nin başkenti, Karadeniz'in yükselen değeri Batum'da yer alıyor. Kentin sahil şeridinde yer alan gelişim bölgesinde havalimanına 5 km mesafede 87 dönüm arazi üzerinde,son derece stratejik bir lokasyonda bulunan bu arazi stadyum inşaasının tamamlanması ile birlikte çevrede köklü bir kentsel gelişim hareketinin merkez noktası haline gelecek, uzun geleceğe yayılacak bir kentsel evrimin temeli atılmış olacak.
20 bin seyirci kapasiteli Batum Stadyumu projesi 30 bin metrekare kapalı alanda, UEFA IV kategorisinin gerekliliklerine göre tasarlandı. 10 bin metrekare ticari alanı ile haftanın her günü yaşayan, sosyal bir stadyum olması hedeflenen projenin çevresinde yer alan meydanlar ile, maç öncesi, sonrası ve diğer günlerde şehrin toplanma alanı, odak noktası olması amaçlanıyor. Projede, düzenlenecek farklı organizasyonlar için 1.000 araçlık açık otopark düşünülmüş olup, stadyum içerisinde oluşturulacak ambiyans dikkatle tasarlanmış, kale arkaları dâhil olmak üzere, tüm izleyicilerin sahaya hâkim olduğu bir oturma düzenine ve mimari yapıya sahip olan bir stadyum olması amaçlanmış. Tüm bu özellikleri sayesinde alanın, futbol müsabakaları dışında farklı spor müsabakalarına, konser ve fuarlar gibi etkinliklere de ev sahipliği yapması planlanıyor.
1991'de bağımsızlığını ilan etmiş genç bir ülke olan Gürcistan, kültürel tarihine son derece önem veriyor. Gürcü halkının birlik içinde olması, genç nüfusun dinamizmi, özgür ruhu ve heyecanı Gürcistan'da belirgin şekilde görülüyor. Bu heyecan, kültürel aktivitelere verilen önemi arttırmış, özellikle özgün halk danslarının korunmasına ve gelişimine katkıda bulunmuş durumda. Bu beraberlik ve dinamizm, stadyumun ana tasarım kararına esin kaynağı olmuş.
Bu düşünce ile, stadyumun cephesinde kullanılan, birbiriyle etkileşim içinde sıralanan paneller ile ritmik bir etki verilmek istenmiş. Kullanılan her bir panel birbirinden farklı boyut ve konumlama ile cepheye yerleştirilmiş, harmonik bir tavırla cephede farklılaşma yaratılmasını sağlanmış. Nitekim bu harmonik derecelenme ile dizilmiş paneller yegane bir sistem içerisinde çözülmüş, son derece özgün ve bütünsel bir algı yaratan bir cephe tasarımı ortaya çıkmış durumda. Kendi içerisinde değişen bütünsel kabuk tasarımı, stadyumun çevresindeki ziyaretçilerin göreceli uzaklık ve hareketlerine bağlı olarak her noktadan farklı bir algı ile stadyumun seyredilmesini sağlamıştır. İşte tüm bu değerler, Gürcistan'ın çağdaş kültürün üzerinde yapılan gözlemlerin mimari tasarıma yansıması olarak ortaya çıkıyor.
Aynı zamanda, cephe tasarımı stadyumda yapılacak olan organizasyonun ruhuyla farklılaşacak niteliktedir. Modüllerin üst üste birleşimleri ile gün içerisinde doğal ışıklandırma sağlayacak olan cephe, geceleri ise hareketli aydınlatma yapısı ile stadyum kabuğunun dışarıdan ihtişamla algılanmasını sağlayacaktır. Cephe elemanlarıyla tam bir uyum içerisinde tasarlanmış bu değişken aydınlatma sistemi sonsuz sayıda kombinasyon ve hareket olanağı sağlayarak stadyumun içinde yaşanan enerjinin çevreye yayılmasını mümkün kılacaktır.
Ana taşıyıcı konstrüksiyonu betonarme olan batı tribününde, sporcu soyunma odaları, ısınma alanları, hakem ve gözlemci odaları, medya mensupları için çeşitli büyüklükte ve fonksiyonda odalar ve VIP girişi planlandı. Teknik hacimler ve yönetim odaları yine bu bölgede bulunmaktadır. İç mekan malzeme seçimlerinde ve statta kullanılan malzemeleri seçerken güncel ve modern ürünler üzerinde duruldu.
Özetle Batum Stadyumu'nun; Gürcistan'ın enerjisini yansıtan, sosyal alanları ile haftanın her günü yaşayan, simge bir yapı olması hedeflenmiştir. Kentliler ve ziyaretçiler için yaşayan, kaliteli, çekici, güvenli, çeşitlilik sunan, konforlu bir mekan oluşturma gayesi ile yola çıkılmış ve Batum kent imajının gelişimine katkıda bulunacak, uluslararası çapta kentin marka değerine katkı sağlayacak ikonik bir yapı olması hedeflenmiş.
BKA | Bahadır Kul Architects
Bahadır Kul Architects (BKA) 2003 yılında Bahadır Kul tarafından kuruldu. Kadir Has Stadyumu, Kayseri Batı İlçe Terminali, Nevşehir Otobüs Terminali gibi yapılar, BKA'nın ilk yıllarında inşa edilen ve ses getiren projelerindendir. Deneyimli ekibiyle İstanbul merkez ofisi ile Bağdat ve Batum iletişim ofisinde ulusal ve uluslararası mimari proje üretimine devam ediyor. Türkiye'de ve uluslararası arenada birçok stadyum ve spor yapısında çokça deneyimi bulunuyor. Ofis, Konya Torku Arena, Mersin Stadyumu, Al-Sunbula ve Karbala Stadyumları gibi tamamlanmış stadyumların yanı sıra inşaatları devam eden Sivas Arena, Gaziantep Arena, Samsun Stadyumu, Eskişehir Arena, Çorum Stadyumu, İzmir Karşıyaka Stadyumu ve Malatya Stadyumu gibi spor yapılarının da tasarımlarına imza attı. Kentsel tasarım ölçeğinden çok farklı tipolojilerde mimari tasarım ölçeklerine kadar geniş bir kapsamda üretim yapan bir mimarlık ofisi BKA mimarlığın topluma ve çevreye karşı sorumlulukları olduğunun ana düşüncesiyle yola çıkıyor. Her projede, yerin ve tipolojinin verileriyle birlikte yaratıcı çözümlere gidebilmek için, hem gelecekle ilişki kuran hem de kavramsal altyapıları kuvvetli süreçler izleniyor. BKA mimarlık ofisi, tasarım sürecini sorunsallaştıran ve her ölçekteki yapı tasarımında disiplinler arası etkileşimi önemseyen mimari tasarım yolunu izliyor. Bu bağlamda, her projeyi hem inovatif çözümlerle hem de geleceğe ilham olabilmek adına daha da ileri götürmeyi hedefliyor.
Batum Stadyumu
Lokasyon: Batum / Gürcistan
İşveren: Gürcistan / Acaristan Özerk Cumhuriyeti Finans ve Ekonomi Bakanlığı
Mimari tasarım: BKA / Bahadır Kul Architects
Arsa alanı: 87 bin 300 metrekare
Toplam inşaat alanı: 30 bin 660 metrekare
Yatırım bütçesi: 35 - 40 milyon dolar
Kapasite: 20 bin kişi
Proje tipi: Spor
Proje yılı: 2015
Uygulama süreci: 2015-2016
İmajlar: Bahadır Kul Architects
Boytorun Mimarlık tarafından Arnavutköy’de tasarlanan Durusu Milltown projesi bölgenin konut, ticaret ve kamusal alan ihtiyaçlarını karşılama hedefiyle hayata geçiriliyor. Kişi başına düşen sosyal ala...
Devamını Gör...
Özer Ürger Mimarlık tarafından tasarlanan Güngören Gösteri Merkezi (GGM) ve Kent Parkı projesi, yapı ile çevresi arasında kurulan güçlü bağlar sayesinde İstanbul’un en yoğun nüfuslu bölgelerinden biri...
Devamını Gör...
Ulusal ve uluslararası ölçekte atlı spor kulüplerine imza atan Equine Design Studio, Şile’de uluslararası yarış standartlarına uygun niteliklerde özel bir binicilik merkezi tasarladı
Devamını Gör...