Özgün ve yalın tasarımıyla İstanbul'un yeni sembol binalarından biri olan Finansbank Kristal Kule'nin öyküsünü projenin dünyaca ünlü tasarımcıları Henry N. Cobb ve José Bruguera anlattı. Finansbank Kristal Kule'de İstanbul Teknik, Yıldız Teknik, Mimar Sinan ve Özyeğin Üniversiteleri Mimarlık Fakültesi öğrencileri ile bir araya gelen Henry N. Cobb ve José Bruguera, metropollerle özdeşleşmiş diğer yapıları hakkında da bilgi verdiler.
Kristal Kule, modern bir mimari eser olarak öne çıkıyor
Finansbank Kristal Kule, modern bir mimari eser olarak öne çıkıyor. Sosyal tesislerinden fitness salonuna kadar içinde barındırdığı sosyal alanları ile bir "yaşam alanı"na dönüşen proje, 6 yüzeyli köşegen yapısı ile simetrik kesik bir kristal formunda. Binanın kuzey ve güney cepheleri paralel olup; bu form doğu ve batı cephelerindeki parametrik geometri değişikliği ile sağlanıyor. Giriş katında güneydoğu-kuzeybatı yönünde paralel kenar olan geometri, üst katlarda kuzeydoğu-güneybatı yönünde paralel kenara dönüyor, sonrasında ise 168 metre seviyesinde kuzey-güney doğrultusunda düz bir çizgi olarak bitiyor. Ana kuleye yukarıdan bakıldığında; tam bir dikdörtgen oturum görülüyor. Köşegen simetrideki bu parametrik hareket Finansbank Kristal Kule'nin her açıdan çok farklı gözüken formunu sağlıyor.
Pei Cobb Freed & Partners'in imzaları geometrik tasarımlar
Bina; uluslararası alanda birçok mimari ödül almış, birçok büyük kurumun merkez binalarına imza atmış Pei Cobb Freed & Partners bünyesinde, Mimar Henry N. Cobb ve José Bruguera tarafından tasarlandı. Bank of China Tower (Hong Kong), ABN Amro Bank (Amsterdam), IMF (Washington DC), OECD (Paris), Torre Espacio (Madrid), Goldman Sachs (New York) ve Palazzo Lombardia (Milano) firmanın imza attığı ve finans sektöründe en bilinen örnekler. Paris'teki meşhur Louvre Müzesi'ndeki "Cam Piramit" de yine bu firma tarafından tasarlandı. Geometrik şekilleri tüm projelerinde ustaca kullanan firma, bu hünerini Finansbank Kristal Kule'de de sergiledi. Bina 41 kat yüksekliğinde ve bu geometride bir binanın bütününün betonarme olarak kurgulanması statik dehaların çalışmasının sonucu. Çok sayıda doğan ve sonlanan eğrisel kolon olan binanın statiğine Türkiye'nin en önemli statikerlerinden olan İrfan Balioğlu imza attı.
Projenin konumu ve şöhretini hak eden bir yapı hedeflendi
Geometrik şekilleri tüm projelerinde ustaca kullanmalarıyla dünya çapında haklı bir üne kavuşmuş olan mimarlardan Henry N. Cobb: "Projenin konumu ve şöhretini hak etmesi gereken bir yapı yapmamız gerekliydi. Doğu-Batı yönünde ince dar bir arsamız vardı. Doğu tarafı iş dünyasına bakarken Batı tarafı henüz kentsel dönüşüme girmemiş Çeliktepe'ye bakıyordu. Hitap ettiğimiz mahallelerin farklılıklarını göz önüne aldık; Doğu tarafında çok disiplinli bir tasarım yaklaşımına sahip olması gereken ve aynı zamanda da şehre de estetik ve değer açısından katkı sunması gereken Finansbank Kristal Kule'yi inşa ettik. Bu kulenin en önemli özelliği farklı kat planlarına sahip olması ve kuleye baktığınız her yönden farklı bir görünüş vermesidir. Batı tarafında ise Çeliktepe'nin dokusu ile uyumlu daha az katlı, malzemeleri özenle seçilmiş bir bina inşa ettik" dedi.
İç mimaride yerel dokunuşlar
Soyak'tan satın alınan Finansbank Kristal Kule'nin iç mimarisi de yine binanın yaratıcısı Pei Cobb Freed & Partners tarafından yapıldı. Eserlerini yaptıkları ülkeyi temsil ettiklerine inandıkları şekilleri projelerinde kullanmaktan hoşlanan proje mimarları, Finansbank Kristal Kule'de de bir 'Türk deseni' olarak tanımladıkları baklava figürünü hem döşemelerde, hem de tavanlarda değişik motiflerle kullandı. Finansbank Kristal Kule giriş lobisinde gri mermer ile başlayan döşemeler, küçülen baklava şekilleri ile arka bölüme gittikçe beyaza dönüyor. Projede seçilen mermerler Türkiye'deki ocaklardan seçildi ve podyumdaki farklı alanlarda, farklı desenler kullanılarak binada hoş mekanlar ortaya çıkarıldı. Binanın bahçesine bakan güneş kırıcı detayı, Selçuklu desenlerinden esinlenerek oluşturuldu. Binanın bir diğer özelliği, içinde dolaşırken kuleyi farklı perspektiflerle algılamanın mümkün olması. Örneğin; podyumdan başınızı kaldırıp, galeri üzerindeki şeffaf tavandan kuleye bakıldığında sadece bir üçgen görülüyor. Projelendirilirken sürdürebilir enerji ilkesinin esas alındığı binada proje detayları ve malzeme seçimleri "LEED Sertifikası" almak ve yeşil bina olarak tescillenmek üzere oluşturuldu.
Soyak Holding Yönetim Kurulu Üyesi & Mimar Taner Soyak: "Sıradışı konsepti ve mimarisiyle hayata geçirdiğimiz Kristal Kule, bu yıl dünyanın en iyileri listesinde yer aldı. Dünyanın dört bir yanından gökdelenler ve süper mimari projeler hakkında bilgi paylaşımı sağlamak amacıyla hizmet veren Emporis tarafından geçtiğimiz günlerde yayınlanan dünya çapında en iyi 10 bina listesine Türkiye'den sadece Soyak Kristalkule girdi. Tasarım ve işlevselliği bir araya getiren en iyi mimar ve projeyi seçmek amacıyla yapılan yarışmada en iyi 10 proje arasında New York'taki Dünya Ticaret Merkezi'nin de bulunduğu listede Soyak Kristalkule 7. sırada yer aldı."
Boytorun Mimarlık tarafından Arnavutköy’de tasarlanan Durusu Milltown projesi bölgenin konut, ticaret ve kamusal alan ihtiyaçlarını karşılama hedefiyle hayata geçiriliyor. Kişi başına düşen sosyal ala...
Devamını Gör...
Özer Ürger Mimarlık tarafından tasarlanan Güngören Gösteri Merkezi (GGM) ve Kent Parkı projesi, yapı ile çevresi arasında kurulan güçlü bağlar sayesinde İstanbul’un en yoğun nüfuslu bölgelerinden biri...
Devamını Gör...
Ulusal ve uluslararası ölçekte atlı spor kulüplerine imza atan Equine Design Studio, Şile’de uluslararası yarış standartlarına uygun niteliklerde özel bir binicilik merkezi tasarladı
Devamını Gör...